Historia makijażu od czasów starożytnych
Wiemy, że Egipcjanie posiadali odpowiednik naszego różu, szminek i lakierów do paznokci, które były używane tylko na okazję, najwyraźniej jako sprawa osobistych preferencji, stylu i mody. Tradycja Starożytnego Egiptu omawia tworzenie pigmentowych oczu na migdałowy lub koci kształt. Praktyka ta przerasta zachodnią koncepcję wizażu oczu. Choć kosmetyki były z pewnością używane dla celów beatyfikacji w starożytnym Egipcie, makijaż oczu miał po prostu stworzyć piękną twarz. Jak widzimy na zdjęciach było to typowe dla starożytnych Egipcjan, gdyż mieli oni prawdziwie holistyczne podejście do pojęcia makijaż oczu. Makijaż był nie tylko dla dekoracji i ozdoby, ale także w praktyce „podawany” jako lek odpowiadający magicznym i duchowym praktykom. Historia makijażu pokazała, że jego rozpowszechnienie to dopiero początek.
W czasach starożytnych piękno było tak samo aktualne, jak teraz, a makijaż był prawdziwym luksusem. Utrzymywanie pozorów w starożytnym Rzymie było kontrowersyjną misją. Dziś włoskie słowo „makijaż” to „trucco”, co oznacza podstęp. Makijaż to w pewnym sensie magia! W czasach starożytnych Rzymian wielu uważało to za zwykłą manipulację. Wiemy, że kobiety dołożyły wszelkich starań, aby zachować piękno. Nawet dwa tysiące lat temu bycie pięknym zawierało pewien stopień bólu i stosowano powiedzenie „bez bólu, bez zysku”.
Kąpiel, przycinanie i zmywanie się było ważnym rytuałem w codziennym życiu. A kąpiel w stylu rzymskim nie była prostą sprawą, ponieważ istniały trzy rodzaje kąpieli (Caldarium – gorące, Tepidarium – ciepłe, Frigidarium – zimne).
Często produkty do makijażu i kosmetyki zostały wykonane z cudownej mieszanki chemikaliów i ekskrementów, delikatnie mówiąc. W I wieku istniały już kompaktowe lustra. Ręcznie wykonane lustro było z polerowanego metalu lub rtęci. Zamożne kobiety kupowały drogie lustra i pasowały do nich palety do makijażu – które były dostępne w drewnianych, kościanych lub złotych pudełkach.
Maseczki upiększające musiano zwykle przygotować wcześniej. Obejmowały one mieszankę potu z owczej wełny, łożyska, odchodów, moczu zwierząt, siarki, mielonych muszli ostryg i żółci. Tak tak, lecz zanim zaczniesz oceniać z niesmakiem, sprawdź listę składników w swoich ulubionych kremach jestem pewna, że zauważysz, że wiele się nie zmieniło! Tłuszcz z łabędzi był bestsellerem, aby pozbyć się zmarszczek. Bardziej kuszące składniki stosowane w maskach upiększających i zabiegach to woda różana, jajka, oliwa z oliwek, miód, anyż, olejek migdałowy i kadzidło.
Jeśli chodzi o cienie do powiek to spalony korek był zagęszczaczem rzęs już za dnia. Rzymskie kobiety lubiły swoje rzęsy długie, grube i kręcone jako znak piękna przywieziony z Egiptu i Indii.
Kajal zmieszany z sadzą i antymonem został użyty do wyrównania brwi i oczu i nakładano go za pomocą okrągłego patyczka wykonanego z kości słoniowej, szkła, kości lub drewna. Zwęglone płatki róż i kamienie daktylowe były kolejnymi produktami używanymi do przyciemnienia oczu. Zielone i niebieskie cienie były wielce popularnymi kolorami cieni do powiek zwykle wykonanymi z mieszanki minerałów.
Czerwone usta uzyskano za pomocą bromu, soku z chrząszcza i wosku pszczelego z minimalną ilością henny.
Róż do policzków obejmował prawie wszystko począwszy od drogiej importowanej czerwonej ochry lub płatków róży po trujący czerwony ołów. Koniec budżetowego spektrum kolorów różu został zrobiony z resztek wina i morwy. Rzymskie damy również pocierały twarz brązowymi wodorostami żeby osiągnąć pożądany efekt różu. Makijaż pachniał tak źle, że rzymskie diwy nosiły ostre perfumy, aby zamaskować niesprzyjający zapach. Ówczesne dezodoranty występowały w różnych formach, płynne, stałe i lepkie. Dezodoranty wykonane z ałunu, irysa i płatków róży były dość powszechne. Były one najczęściej wytwarzane przy użyciu procesu maceracji z kwiatami lub ziołami i olejem. Technologia destylacji, a także większość importowanych składników, pochodzi ze wschodu.
Moda na fryzury w Rzymie ciągle się zmieniała, a szczególnie w okresie Cesarstwa Rzymskiego istniało wiele różnych sposobów stylizacji włosów. Ogólnie rzecz biorąc, barbarzyńcy kojarzyli się z „naturalnym” stylem, dlatego kobiety rzymskie preferowały złożone i nienaturalne fryzury, które maksymalnie eksponowały bogactwo i status społeczny użytkownika.
Przykładem akcesoriów do makijażu były małe zestawy tłuczków i moździerzy, które zostały opracowane właśnie w pierwszym wieku naszej ery. Miały one pętle umożliwiające noszenie ich na sznurku, który wcześniej prowadził ludzi do myślenia, że są wisiorkami. Zestawy były dostępne wyłącznie w Wielkiej Brytanii, ale były odpowiedzią na import kosmetyków i pomysłów na piękno osobiste pochodzących z prowincji śródziemnomorskiej i rzymskiej aż po Egipt.
Makijaż kobiecy w II wieku naszej ery: techniki, kosmetyki i różnice kulturowe
W II wieku naszej ery praktyki związane z makijażem różniły się w zależności od regionu i kultury. Poniżej przedstawiam przegląd stosowanych technik, używanych kosmetyków oraz akcesoriów do makijażu w różnych częściach świata.
Starożytny Rzym
Techniki i kosmetyki:
Cera: Rzymianki dążyły do uzyskania jasnej, porcelanowej skóry co było symbolem statusu i piękna. Używały białego pudru na bazie kredy lub ołowiu, aby rozjaśnić twarz.
Oczy: Do podkreślenia oczu stosowano czarne pigmenty takie jak sadza, którą aplikowano na powieki.
Policzki i usta: Stosowano czerwone pigmenty takie jak ochrę, aby dodać koloru policzkom i ustom.
Ciało: Makijaż nie ograniczał się tylko do twarzy. Rzymianki malowały również ramiona i dekolt na biało, aby uzyskać jednolity wygląd skóry.
Paznokcie:
Nie ma jednoznacznych dowodów na to, że Rzymianki malowały paznokcie. Jednak dbałość o higienę i wygląd była istotna, więc prawdopodobnie paznokcie były starannie pielęgnowane i polerowane.
Akcesoria do makijażu:
Aplikatory: Pędzelki z włosia zwierzęcego, szpatułki z kości słoniowej lub metalu do nakładania kosmetyków.
Pojemniki: Małe słoiczki i pojemniki z gliny, szkła lub metalu do przechowywania kosmetyków.
Starożytna Grecja
Techniki i kosmetyki:
Cera: Greczynki również ceniły jasną skórę. Używały białego pudru na bazie węglanu ołowiu, aby uzyskać pożądany efekt.
Oczy: Do podkreślenia oczu stosowano czarne pigmenty takie jak sadza, którą aplikowano na powieki.
Policzki i usta: Stosowano czerwone pigmenty takie jak ochrę, aby dodać koloru policzkom i ustom.
Paznokcie:
Podobnie jak w Rzymie, brak jest konkretnych dowodów na malowanie paznokci, ale dbałość o ich wygląd była istotna.
Akcesoria do makijażu:
Aplikatory: Pędzelki i szpatułki do nakładania kosmetyków.
Pojemniki: Małe pojemniki z gliny lub metalu do przechowywania kosmetyków.
Starożytny Egipt
Techniki i kosmetyki:
Cera: Egipcjanki stosowały naturalne oleje i maści, aby nawilżyć skórę i chronić ją przed słońcem.
Oczy: Charakterystyczne było mocne podkreślenie oczu za pomocą czarnego kohl (mieszanina sadzy i tłuszczu) oraz zielonego malachitu.
Policzki i usta: Stosowano czerwone pigmenty takie jak ochrę, aby dodać koloru policzkom i ustom.
Paznokcie:
Egipcjanki malowały paznokcie henną, nadając im czerwonawy odcień.
Akcesoria do makijażu:
Aplikatory: Szpatułki i pędzelki do nakładania kosmetyków.
Pojemniki: Eleganckie pojemniki z alabastru, fajansu lub drewna do przechowywania kosmetyków.
Chiny
Techniki i kosmetyki:
Cera: Chińskie kobiety dążyły do uzyskania jasnej, porcelanowej skóry używając białego pudru na bazie ryżu lub ołowiu.
Oczy: Subtelnie podkreślano oczy ciemnymi pigmentami.
Policzki i usta: Stosowano czerwone pigmenty takie jak cynober, aby dodać koloru policzkom i ustom.
Paznokcie:
W Chinach malowanie paznokci miało znaczenie symboliczne. Używano barwników roślinnych takich jak henna, aby nadać paznokciom kolor.
Akcesoria do makijażu:
Aplikatory: Pędzelki i szpatułki do nakładania kosmetyków.
Pojemniki: Pojemniki z porcelany lub jadeitu do przechowywania kosmetyków.
W II wieku naszej ery praktyki makijażowe różniły się w zależności od regionu, ale wspólnym celem było podkreślenie urody i statusu społecznego. Stosowano różnorodne techniki i kosmetyki, a akcesoria do makijażu były wykonane z materiałów dostępnych lokalnie, takich jak glina, metal czy drewno.

III wiek naszej ery
W trzecim wieku naszej ery praktyki makijażowe kobiet różniły się w zależności od regionu i kultury odzwierciedlając lokalne ideały piękna oraz dostępność surowców.
Starożytny Rzym w tym okresie kładł nacisk na bladość cery jako symbol statusu i delikatności. Kobiety stosowały białe pudry, często zawierające toksyczny węglan ołowiu, aby uzyskać pożądany efekt. Policzki i usta barwiono ochrą na czerwono, natomiast powieki i rzęsy przyciemniano czarnym pigmentem. Makijaż obejmował również ramiona, które malowano na biało, podkreślając tym samym ich gładkość i bladość.
W starożytnych Chinach ideał piękna opierał się na jasnej, porcelanowej cerze. Kobiety używały białych pudrów na bazie ryżu lub mąki, aby rozjaśnić skórę. Policzki i usta podkreślano delikatnym różem uzyskanym z naturalnych barwników takich jak kwiaty lub owoce. Brwi były cienkie i wyraźnie zaznaczone, często malowane na czarno lub niebiesko za pomocą węgla lub sadzy. Paznokcie pielęgnowano i barwiono henną lub innymi naturalnymi barwnikami co symbolizowało status społeczny i dbałość o wygląd.
W starożytnej Grecji makijaż miał na celu subtelne podkreślenie naturalnego piękna. Kobiety stosowały jasny podkład, aby uzyskać bladość cery, oraz delikatne różowe odcienie na policzkach. Oczy podkreślano czarnym węglem, aplikowanym w sposób mniej wyrazisty niż w Egipcie. Brwi były często przyciemniane, a usta malowano na czerwono za pomocą naturalnych barwników.

W Indiach kobiety używały kajalu (kohl) do podkreślania oczu co miało nie tylko walory estetyczne, ale również chroniło przed słońcem i infekcjami. Skórę nawilżano olejkami, a dłonie i stopy zdobiono henną tworząc skomplikowane wzory, które miały znaczenie symboliczne i były częścią tradycji.
Akcesoria do makijażu w tych kulturach były zazwyczaj wykonane z dostępnych materiałów. Lusterka tworzono z wypolerowanego metalu lub brązu. Pędzle i aplikatory wytwarzano z kości, bambusa lub drewna, a ich włosie pochodziło z sierści zwierząt. Pojemniki na kosmetyki były ceramiczne, szklane lub wykonane z kamienia.
Różnice w makijażu kobiet w poszczególnych regionach wynikały z lokalnych tradycji, dostępności surowców oraz obowiązujących kanonów piękna. Wspólnym elementem było jednak dążenie do podkreślenia urody za pomocą naturalnych środków i metod, które były przekazywane z pokolenia na pokolenie.